Ogłoszenie

Koleją w nowe miejsca. Kontrowersje wokół torów do Fabrycznego

Aktualności
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od Szastarki w kierunku Janowa Lubelskiego i Biłgoraja, oraz od Kraśnika w Kierunku dzielnicy Fabrycznej ma powstać nowa linia kolejowa. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z nadzorem autorskim dla jej budowy. Dużo kontrowersji wywołał proponowany przebieg nowej nitki torów do dzielnicy Fabrycznej Kraśnika.

Program Kolej+ na naszym terenie wchodzi w kolejną fazę. Niedawno PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą – Konsorcjum Mosty Katowice Sp. z o.o. (lider) oraz Arcadis Sp. z o.o.(partner) na projekt linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski oraz ok. 12 km jednotorowej linii kolejowa do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto - Kraśnik.

-  Podpisanie umowy na projekt linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski to bardzo ważna wiadomość dla mieszkańców Lubelszczyzny, którzy zyskają dzięki temu połączenia do stolicy województwa – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Ministerstwo Infrastruktury.

Wg. PKP czas przejazdu pociągiem między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem szacowany jest na 52 min, a między Biłgorajem a Lublinem na 1h 36 min. Projekt przewiduje budowę ok. 16 stacji i przystanków, które będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Proponowane lokalizacje na naszym terenie to: Kraśnik Lasy, Kraśnik Miasto, Kraśnik Piaski, Kraśnik Fabryczny, a na janowskim Modliborzyce, Laski lub Janów Lubelski Przemysłowy, Janów Lubelski, Zofianka Górna, Krzemień, Dzwola, Frampol, Sokołówka, Korytków Duży, Nadrzecze, Gromada, Biłgoraj Jana Pawła II.

Projekt „Budowa linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Kraśnik” jest jednym z pięciu jakie są realizowane w województwie lubelskim z „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. Wartość całego projektu to 906 mln zł.

Dokumentacja projektowa ma powstać do 2026 r., a w 2027 r. zaplanowano rozpoczęcie budowy.

Krytyczne uwagi nt. przedstawionego wariantu torów w Kraśniku, o którym kilkakrotnie pisał "Głos Kraśnicki", wyraziły m.in. władze miasta.

- Z informacji, którymi obecnie dysponujemy, wynika, że linia może zostać poprowadzona „korytarzem" wyznaczonym przez zabudowane tereny w okolicy ul. Zakrzowieckiej, następnie w pobliżu osiedli jednorodzinnych (ul. Willowa, Starej Baśni, Ostrowiecka, Szafirowa), a także przebiegać niedaleko ogródków działkowych w dzielnicy fabrycznej (ROD „Marzenie" i ROD „Stokrotka"). Wariant ten zakłada, że linia ominęłaby co prawda starą część miasta, ale to nie rozwiązuje problemu terenów między obwodnicą północną i Al. Tysiąclecia oraz Al. Gen. Kuklińskiego, gdzie znajduje się ostatni duży obszar miasta przeznaczony pod budownictwo mieszkaniowe.  W tym kształcie ta propozycja nie jest do zaakceptowania – mówi burmistrz Wojciech Wilk.

Aktywnie w tej sprawie zabiera głos także radny powiatowy Karol Rychlewski.

- Jestem za rozwojem nowych dróg komunikacji, ale nie kosztem znacznego rozwoju Kraśnika, który w tym wariancie jakie przedstawiło PKP PLK byłby mocno ograniczony. Proponowany obecnie przebieg to ingerencja w istniejącą zabudowę i wyburzanie domów w dzielnicy starej. To może także oznaczać uciążliwe sąsiedztwo dla osiedla Piaski i wyłączenie ostatnich dużych terenów pod zabudowę jednorodzinną i bloki mieszkalne między Al. gen. Kuklińskiego (przedłużenie Tysiąclatki) i obwodnicą północną. Nie może być na to naszej zgody! - mówi radny.

Prace projektowe niedługo powinny ruszyć, więc jest to najlepszy czas by zgłaszać swoje uwagi w tej sprawie.

Najnowsze ogłoszenia